W AMERYKAŃSKIEJ TEORII

W amerykańskiej teorii stosunków międzynarodowych wskazuje się jeszcze na inną zaletę swobody instytucji prywatnych w działalności infor- macyjno-kulturalnej na zagranicę. „Agencje prywatne — pisał przed dwu­dziestu kilku laty Q. Wright — cieszą się relatywnie dużą swobodą dzia­łania nie będąc tak silnie krępowane przez krajowe ustawodawstwo, opinię publiczną oraz ograniczenia, które narzucają agencjom oficjalnym prawo międzynarodowe i względy dyplomacji. Niezależna agencja znajduje się więc w dogodniejszej sytuacji niż rządowa, łatwiej jej bowiem pozyskać zaufanie zagranicznego audytorium, zazwyczaj podejrzliwego wobec pro­pagandy pochodzącej ze źródeł rządowych”.Jak widać z przytoczonej wypowiedzi, Q. Wrighta nie interesują wszy­stkie instytucje prywatne, a tylko takie, które są formalnie od rządu nie­zależne i wspierają jego działania w polityce zagranicznej stanowiąc tym samym istotne ogniwo aparatu propagandy zagranicznej. Prowadzi to do takich paradoksów, że np. Radio „Free Europę” czy Radio „Liberty” cieszą się statusem instytucji niezależnych, mimo że Kongres Stanów Zjednoczo­nych zatwierdza co roku ich budżet.

Witaj na moim serwisie! Znajdziesz tutaj wiele ciekawych informacji dotyczących edukacji. Na moim blogu zamieszczam artykuły z rożnych dziedzin wiedzy, różne ciekawostki i rzeczy które mnie zainteresowały. Jeśli podoba Ci się formuła mojego bloga to zapraszam do czytania!

Znalazłeś się tutaj dzięki poniższej frazie kluczowej: