//////

Archive for Kwiecień, 2016

Potas

Znaczną część składników mineralnych w owocach leśnych, często nawet połowę, stanowi potas. Ten tak ważny dla roślin pierwiastek nie ma większego znaczenia dla organizmu ludzkiego jako materiał budulcowy. Wywiera on natomiast wpływ na utrzymanie równowagi kwasowo-zasadowej w ustroju. Dla normalnego fukcjonowania organizmu ważne jest utrzymywanie obojętnego, a raczej nawet lekko zasadowego odczynu soków ustrojowych. Tymczasem wskutek utleniania białek, w mniejszej zaś mierze także węglowodanów i tłuszczów, wytwarzają się produkty kwaśne. Zakwaszenie soków ustrojowych jest nie tylko niekorzystne, lecz może być wręcz niebezpieczne dla zdrowia człowieka. Organizm powinien więc w pożywieniu otrzymywać składniki zasadowe, które zobojętniają te szkodliwe produkty przemiany materii.

Jeżyny są zasobne dla organizmu mikroelementy

Jeżyny są też zasobne w niezbędne dla organizmu mikroelementy: magnez, którego mogą zawierać 20—30 mg w 100 g owoców, mangan (wlOOg czernic znajdować się może kilka miligramów), jod, bor, nikiel i inne, które znajdują się w owocach leśnych w ilościach równych części miligrama na 1 kg świeżej masy. Sód znajduje się w owocach leśnych tylko w znikomych ilościach. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że dorosły człowiek otrzymuje zazwyczaj dziennie w pożywieniu nie mniej niż10 g soli kuchennej, czyli chlorku sodu, a już połowa tej ilości całkowicie wystarcza do zaspokojenia potrzeb organizmu. Nie ma więc żadnego powodu, aby starać się o specjalne źródła przyswajalnych soli sodowych. W tych zaś wypadkach, gdy nadmiar soli kuchennej jest szkodliwy dla organizmu i zachodzi potrzeba stosowania diety bezsolnej, można ją bez żadnych obaw urozmaicać owocami leśnymi.

Maliny są stosunkowo zasobne w fosfor

Nawet maliny i czernice są bogatsze w żelazo od cytryn, pomarańczy i winogron.  Maliny są stosunkowo zasobne w fosfor, czym wyróżniają się spośród innych owoców leśnych i zdecydowanie górują nad owocami cytrusowymi, winogronami i krajowymi owocami ogrodowymi. Maliny zawierają najczęściej 35—40 ,mg fosforu w 100 g owoców. Fosfor, podobnie jak wapń, jest potrzebny organizmowi do budowy kości i zębów oraz tkanek miękkich, a ponadto wchodzi w skład krwi. Spożycie 100 g malin lub jeżyn pokrywa dzienne zapotrzebowanie organizmu dorosłego człowieka na miedź, wynoszące zaledwie ok. 1 mg. Miedź, podobnie jak żelazo, potrzebna jest organizmowi do wytwarzania hemoglobiny, ale w znacznie mniejszej ilości.

Search
Archives

You are currently browsing the Edukacja Wyższa blog archives for Kwiecień, 2016.