//////

Archive for Sierpień, 2015

Zawartość witaminy PP

Zawartość witaminy PP, czyli kwasu nikotynowego albo niacyny, w owocach leśnych jest wprawdzie przeciętnie 10-krot- nie większa niż np. witaminy Bi, ale też ustrój ludzki zużywa jej 10 razy więcej. Niedobór widarniny PP powoduje chorobę skóry, zwaną pelagrą, i zaburzenia psychiczne. Owoce cytrusowe, winogrona i krajowe owoce sadowe nie są bynajmniej bogatsze w witaminy grupy B, a raczej nawet uboższe od owoców leśnych. Witaminę K, regulującą krzepliwość krwi, wykryto dotychczas tylko w nielicznych owocach leśnych (np. w poziomkach).
W nasionach niektórych owoców leśnych znaleziono witaminę E, która ma duże znaczenie dla procesów rozrodczych.

Owoce głogu

Podobno wyjątkiem są owoce głogu, które -już w 120 g zawierają aneurynę w ilości wystarczającej do zaspokojenia całodziennych potrzeb organizmu, ale dane te wymagają jeszcze sprawdzenia. Więcej witaminy B2 niż inne owoce leśne zawiera rokitnik. Również niewielką rolę mogą odegrać owoce leśne jako źródło witaminy B2 (ryboflawiny), która jest także czynnikiem regulującym utlenianie, a jej niedobór w organizmie przejawia się charakterystycznymi nadżerkami w kącikach ust i wykwitami w okolicach nosa. Hipowitaminoza B2 u dzieci powoduje zahamowanie wzrostu. Aby zaspokoić dzienne zapotrzebowanie, trzeba by zjeść 3 kg malin albo poziomek.

Witamina Bi

Witamina Bi, tiamina, czyli aneuryna, wpływa na przebieg procesów utleniania w organizmie i chroni przed zaburzeniami nerwowymi oraz schorzeniami serca.  W niektórych krajach azjatyckich na tle awitaminozy Bi występuje ciężkie zapalenie nerwów, zwane beri-beri. Owoce leśne zawierają niewielkie jej ilości, zaledwie po parę setnych miligramprocent, a więc w przybliżeniu 20-krotnie mniej niż tak zasobne w nią produkty, jak mąka pszenna razowa lub mięso świń tuczonych otrębami1), a nie więcej niż mleko i ser. Owoce leśne nie mogą więc być zasadniczym źródłem witaminy Bi, lecz najwyżej uzupełniającym.

Najbogatszym źródłem witaminy A jest tran

Na wytworzenie 1 mg witaminy A ustrój potrzebuje 1 , 5 mg karotenów.  Przemiana ta odbywa się w wątrobie. Tam również maga zynuje się nadmiar witaminy A , co stanowi zapas na okres niedostatecznego zaopatrywania organizmu.  Najbogatszym źródłem witaminy A jest tran oraz wątroba ryb zwierząt rzeźnych. Za produkt najbardziej obfitujący w karoten powszechnie uważa się surową marchew, a dalej — szpinak, sałatą i pomidory. Owoce rokitnika pod względem zawartości karotenów przewyższają nawet marchew, a jarzębina i owoce róży nieznacznie jej ustępują. Stosunkowo zasobne w karoten są też niektóre gatunki jeżyn, porzeczki czarne i głogi.

Search
Archives

You are currently browsing the Edukacja Wyższa blog archives for Sierpień, 2015.